Bezpłatna wysyłka kurierem DPD już od 299,- pln !!! 

Jak wybrać bagażnik rowerowy do samochodu?

Z roku na rok wycieczki rowerowe coraz bardziej zyskują na popularności. W każdym oczywiście regionie kraju można znaleźć ciekawe trasy do rekreacyjnego podróżowania takim jednośladem, ale czasem mamy ochotę na coś więcej. Jadąc na wakacje czy na weekend gdzieś nad jeziorem często pojawia się pokusa, zabrania ze sobą rowerów. Jak to zrobić? Najlepiej wyposażyć się w specjalne, rowerowe bagażniki samochodowe, które są przystosowane do ich przewozu. Co oferuje pod tym kątem rynek i jak dokonać trafnego wyboru?

bagażnik rowerowy do samochodu

Samochodowe bagażniki na rower – trzy sposoby montażu

Zacznijmy od kwestii najbardziej oczywistej. Właściciele bardzo dużych samochodów często nie muszą myśleć o zakupie uchwytu na rowery. W pojemnym aucie wystarczy po prostu złożyć tylną kanapę i ostrożnie załadować rowery do kabiny (jednak w przypadku kolizji bądź wypadku stanowią bardzo poważne zagrożenie dla pasażerów).

Dzisiaj skupimy się na systemach zewnętrznego przewozu rowerów. Nasz internetowy sklep z Poznania może zaoferować klientom z całej Polski, trzy podstawowe rozwiązania - samochodowe bagażniki:

  • montowane na haku holowniczym,
  • mocowane na klapę bagażnika,
  • dachowe.

Na pewno każdy wielokrotnie widział na drogach auta przewożące rower. Wybór konkretnego rozwiązania może jednak nie być oczywisty, dlatego postaramy się teraz nieco dokładniej omówić każdy bagażnik rowerowy.

Zobacz też: Guma w sprayu - czy warto?

Stojak samochodowy na rowery montowany na haku

Jeśli pojazd jest już wyposażony w hak holowniczy, można z powodzeniem go wykorzystać właśnie do przewozu rowerów. Najlepiej sprawdzają się tutaj tradycyjne stojaki samochodowe na hak. Dzieje się tak z kilku istotnych powodów:

  • rowery na stojaku są bardzo stabilnie zamocowane,
  • sprzęt rowerowy nie obija się o siebie i nie będzie się rysować,
  • niezwykle prosty i szybki załadunek oraz rozładunek rowerów,
  • stojaki samochodowe umożliwią przewóz nawet 4 jednośladów.

Sam montaż takiej platformy na haku holowniczym nikomu nie powinien sprawić większych problemów. W przypadku systemów nowoczesnych, z wyższej półki cenowej, nierzadko zajmuje to dosłownie kilka sekund. Co ważne, wiele z takich stojaków można również łatwo zdemontować i schować do auta, gdy nie jest już potrzebny. 

Istnieją również konstrukcje montowane na hak holowniczy, w których rower nie znajduje się na stojaku, a jest wieszany za ramę, pod siodełkiem, na specjalnych wysięgnikach. Takie bagażniki samochodowe pod siodełko są dużo tańsze, ale z drugiej strony mają pewne wady. Największą zauważą osoby przewożące tzw. damki, a więc rowery z ramą, której górna część ma skos. Aby taki rower powiesić na uchwycie, należy zamontować na nim dodatkową poprzeczkę. Bagażnik na hak oferuje również mniejszą stabilność, a nieumiejętny montaż rowerów, może dopuścić do ich obijania i zarysowań - na ich załadunek i rozładunek należy poświęcić zdecydowanie więcej czasu. 

Bagażnik na hak – uwaga na zasłoniętą rejestrację i światła

Decydując się na takie bagażniki, na przykład na 4 rowery, należy koniecznie zwrócić uwagę na to, czy uchwyt oraz znajdujące się na nim jednoślady nie przesłaniają tablicy rejestracyjnej i/lub tylnego oświetlenia pojazdu. Wiele zależy tutaj od rodzaju nadwozia i modelu samego pojazdu. Przepisy prawa nie dopuszczają takiej sytuacji, a więc przewożąc rowery w ten sposób, ryzykujemy wysokim mandatem.

Na szczęście można sobie z tym bardzo łatwo poradzić. Droższe bagażniki na 4 rowery na hak są już wyposażone w dodatkowy panel z podstawowym oświetleniem oraz w uchwyt na montaż tablicy rejestracyjnej. Oświetlenie podłącza się po prostu pod standardowe złącze przy haku holowniczym. W przypadku tańszych modeli bagażników nie będzie takiego panelu w zestawie, ale można go dokupić i zamontować. Profesjonalny stojak rowerowy na hak wraz z takim wyposażeniem, nawet na 4 jednoślady, można zamówić w naszym poznańskim sklepie online.

Przestrzegamy jednak przed przenoszeniem tylnej tablicy rejestracyjnej na bagażnik rowerowy. Przepisy tego zabraniają. Obecnie nie ma jednak problemu z wyrobieniem trzeciej tablicy rejestracyjnej i to właśnie ją należy zamontować na panelu platformy.

Dokładnie ten sam problem może dotyczyć uchwytu na rower na klapę bagażnika, któremu przyjrzymy się teraz nieco bliżej.

Uchwyt do przewozu rowerów na tylnej klapie auta

Kolejnym rozwiązaniem są specjalne uchwyty rowerowe samochodowe mocowane bezpośrednio do tylnej klapy. Jest to pewnego rodzaju alternatywa dla właścicieli pojazdów niewyposażonych w hak holowniczy. Dostępne na rynku konstrukcje nierzadko są systemami uniwersalnymi. Można je więc dość łatwo dopasować do większości aut, niezależnie od rodzaju nadwozia. Sedan, kombi czy hatchback – na klapie praktycznie każdego z tych pojazdów będzie można zamontować ten typ bagażnika.

Niestety jednak konstrukcja mocowana do klapy ma bardzo poważną wadę. Istnieje spore ryzyko zarysowania lakieru samochodu. Nie znajdziemy tutaj konstrukcji na 4 rowery.(z wyjątkiem kilku aut np. MB Vito, VW T5 i T6 i kilku innych) Do tego rower należy powiesić na uchwycie pod siodełko.(wyjątkiem są bagażniki wyposażone w rynienki) Ponownie, więc jeśli przewożone są damki, trzeba będzie je doposażyć w specjalne poprzeczki. Rower na pewno nie będzie zamocowany tak stabilnie, jak na klasycznej platformie na hak i trzeba pamiętać o wysokości przewozu. Tego typu bagażnik samochodowy znajduje się nieco wyżej, niż konstrukcja na haku, a więc jednoślady będą bardziej wystawały poza obrys pojazdu. Oczywiście można tak jeździć, ale generuje to nieco większe opory, a więc jednocześnie wyższe spalanie. W przypadku większości tego typu rozwiązań może pojawić się również problem z otwieraniem bagażnika, kiedy uchwyt rowerowy jest na nim zamontowany.

Dachowy bagażnik samochodowy

Na chwilę obecną na drogach spotkamy niewątpliwie najwięcej pojazdów, które przewożą jednoślady właśnie na dachu. Rozwiązanie dachowe wydaje się najbardziej oczywiste, ale i tutaj znajdziemy pewne wady. Do najważniejszych należy zaliczyć:

  • wysoki załadunek i rozładunek (szczególnie dużo problemów sprawi bardzo ciężki rower elektryczny),
  • poważnie zaburzona aerodynamika całego pojazdu (gorsze przyspieszenie i wyższe spalanie),
  • spore ryzyko zarysowania auta przy załadunku lub rozładunku.

Z drugiej strony bagażnik samochodowy na dach nie zasłoni tablicy rejestracyjnej czy tylnego oświetlenia. Ponieważ sprzęt rowerowy jest na dachu, podczas niepogody nie ubrudzi się on błotem wyrzucanym przez koła. Do tego możemy zastosować uchwyty rowerowe nawet na 4 jednoślady.

Aby w ogóle móc przewozić swoje jednoślady na dachu, należy oczywiście posiadać specjalne belki dachowe. Odradzamy od razu stawianie na rozwiązania najtańsze z możliwych.

Belki dachowe to jednak dopiero połowa sukcesu. Na nich należy zamocować specjalne uchwyty na dach, na których następnie stawia się rower. Tutaj ponownie znajdziemy na rynku zarówno rozwiązania wyjątkowo tanie, jak i dużo droższe. Jakie są między nimi różnice?

Tani uchwyt na dach raczej tylko na krótkie trasy

Każdy samochodowy uchwyt dachowy przeznaczony jest do przewozu jednego jednośladu, a więc planując transportowanie na przykład 4-ech rowerów, będziemy musieli zaopatrzyć się w cztery uchwyty rowerowe. Najtańsze z dostępnych na rynku mogą kosztować nawet poniżej 50 zł. Niestety, w tym przypadku niska cena odzwierciedla mizerną jakość.

Mocowania tego typu są nie tylko mało trwałe, ale także niezwykle nieprzyjazne użytkownikowi. Trzeba się mocno namęczyć z ich montażem na belkach dachowych, a i samo zabezpieczenie sprzętu na nich nie jest tak oczywiste, jak może się wydawać. Teoretycznie uchwyty dachowe są uniwersalne, ale w praktyce osoby mające nowoczesny sprzęt rowerowy mogą się mocno zdziwić. Koła ustawiane są na specjalnej rynnie, do której doczepiona jest belka mocowana następnie do ramy. Często problematyczny jest właśnie ten element. Nietypowa czy nowoczesna rama może uniemożliwić przewóz na takim uchwycie lub poważnie go uprzykrzyć. Co gorzej, nierzadko spotkamy się tutaj z najniższej jakości materiałami. O zarysowanie ramy w miejscu zaczepu naprawdę nie będzie trudno.

Naszym zdaniem rozwiązanie to będzie dobre dla osób mających prostszy i tańszy sprzęt rowerowy, które co najwyżej planują wyjazdy gdzieś tuż pod miasto. Szykując się do przewozu rowerów na dłuższych trasach, lepiej zainteresować się bardziej profesjonalnymi uchwytami. Można je znaleźć w naszym poznańskim sklepie internetowym i stacjonarnym.

Droższy zaczep dachowy to inwestycja na lata

Tanie zaczepy, przy intensywniejszej eksploatacji, mogą okazać się inwestycją tylko na jeden sezon. Kupując droższy uchwyt, od razu można zauważyć różnicę w jakości wykonania. Większa sztywność, niezwykła prostota montażu poprzez system wsuwek czy klamr szybkiego montażu, a do tego materiały, które chronią rowerowe części przed zarysowaniami. Choć będzie drożej, to jednak takie uchwyty posłużą latami. Dodatkowo wszystko jest zamknięte na klucz.

Jakie bagażniki samochodowe na rower będą najlepsze?

Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż wiele zależy od indywidualnych potrzeb. Naszym zdaniem zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie do przewożenia rowerów haka. Jeśli tylko jest on zamontowany na pojeździe, to warto zamocować na nim stojak. Bagażniki rowerowe na hak są wygodne, bezpieczne, a przy tym bardzo aerodynamiczne. Stojak rowerowy ulokowany jest za pojazdem, a więc można komfortowo podróżować nawet na dalekich trasach, w tym z dużymi prędkościami.

Jeśli natomiast pojazd nie ma odpowiedniego uchwytu, warto rozważyć jednak mocowanie na dach, zamiast do tylnej klapy auta. Choć będzie to bagażnik samochodowy mniej wygodny przy załadunku i rozładunku, to jednak sprzęt rowerowy przewozi się w ten sposób bezpiecznie i bez większego ryzyka jego uszkodzenia. Wciąż jest to najbardziej popularny sposób na transport rowerów wybierany przez 80% klientów.

Najważniejsze jest jednak zawsze to, aby stawiać po prostu na markowe, wysokiej jakości bagażniki samochodowe na rower. Trzeba pamiętać o tym, że rowerowe wyposażenie jest przewożone poza pojazdem. Nie może być tutaj mowy o niepewnym mocowaniu i ryzyku spadnięcia z dachu czy z haka na drogę. Warto postawić więc na bagażnik znanych i cenionych producentów. Takie produkty sprzedajemy w naszym poznańskim sklepie internetowym Automar. Mamy wszystkie opisane wcześniej produkty, w cenach na każdą kieszeń. Zapraszamy już teraz do zajrzenia na stronę naszego poznańskiego sklepu i do zapoznania się z szeroką ofertą.

Śledź nas na Facebooku